Vores scenografiske virkelighed

Metropolis. Frits Lang, 1926. By James Vaughan /Creative Commons

Metropolis. Frits Lang, 1926.
By James Vaughan /Creative Commons

Vores scenografiske virkelighed

–        Et undersøgende essay ind i kulturens iscenesatte rum.

De fleste forbinder sikkert scenografi med teater og finkultur, men massekulturen har altid været en grådig forbruger af iscenesatte rum; fra film, tv og video-scenografier, rockmusik, computerspils-scenografier til sociale medier. Iscenesatte rum har fulgt mennesket siden hulemalerierne til nutidens eksperimenterende byrum, sociale medier og eventkultur. Men al iscenesættelse er manipulation. Så lad os tage en tur gennem scenografiens historie.

  Af Gordon Inc.

”Scenografi er en niche-niche i en mainstream nutidskultur”, sagde en bekendt på gaden forleden, da jeg fortalte, at jeg skulle skrive om scenografiens historie. Sandt nok og slet ikke. Under min research kontaktede jeg en 3-4 scenografer. Symbolsk nok havde de alle trukket sig ud af branchen af mangel på opgaver. Mange scenografer frister en kummerlig tilværelse med få jobs, samtidig med at vores kultur paradoksalt nok domineres mere af scenograferede og iscenesatte rum end nogensinde før. Et iscenesat rum må have en intention, ligesom et essay. Min intention med dette kompendium er at inspirere scenografer på alle planer, trængte som succesrige, og fortælle dem at, deres fag er stort, mangfoldigt og af vital betydning for civilisationer til alle tider.

Scenografi kommer fra græsk af skenographia, og betyder egentlig ’beskrivelse af scenebygning’, eller mere mundret; ’teater-design’. At grækerne, der opfandt teatret, også opfandt scenografien, er ikke overraskende, skønt de første scenografer formentlig ville have spærret øjnene op i skrækblandet forundring, hvis de havde kunnet skue 2500 år ud i fremtiden og ind i vores malstrømagtige nutidskultur af overlappende verdener og scenografier.

Men startede det ikke allerede med hulemalerierne? Var de huler, vore forfædre boede i, ikke i virkeligheden menneskets første scenografi, da vi begyndte at udsmykke og dekorere væggene og dermed ritualiserede rummet? Med hulemalerierne tog mennesket det første store skridt i retning af at iscenesætte sin verden, at blive sin verdens scenograf………læs mere i scenografidk!